Rychle, pohodlně, bezpečně
Dokonce i v našem kopcovitém městě se v posledních měsících začíná skloňovat slovo cyklodoprava. Bohužel je to nejčastěji v souvislosti s plánovanou okružní křižovatkou pod poštou, při jejímž plánování nebylo pomyšleno ani na chodce, natož pak na zmíněné cyklisty.
Město by ale přitom mohlo být hnacím motorem v podpoře cyklodopravy - je to po všech stránkách prospěšný způsob přemisťování. Vytvořit základní infrastrukturu může být ve srovnání s velkými dopravními investicemi levným řešením s dopadem na mobilitu občanů. Na této premise však musí panovat ve vedení města shoda, a musí ji následovat masivní podpora počínající dobrou propagací a edukací.
V současné době existuje návrh páteřní cyklostezky vedoucí městem. Tento nápad je příslibem toho, že se v budoucnu ve městě bude pro cyklisty něco dobrého dít. Patrný stín na tento plán vrhá skutečnost, že část trasy cyklostezky bude kolidovat s dopravním uzlem ulice 17. listopadu a křižovatky pod poštou, kvůli které má být zprůjezdněna vozovka okolo pekárny Wilk, kudy má shodou okolností vést i cyklostezka. Je tedy evidentní, že projekt cyklostezky propojující západní konec města s východním je slibný a může být pro cyklodopravu ve městě přelomový, ale bude čelit ještě mnoha nástrahám.
Páteřní cyklostezka ale zdaleka není jediné, co může město cyklistům poskytnout, a sama o sobě by nebyla dostačujícím řešením. Možné je začít drobnějšími kroky. Rychlým a levným projevem toho, že o cyklodopravu ve městě stojíme, mohou být například samostatné cyklopruhy na vozovkách nebo dostatečná možnost zaparkovat bezpečně kolo co nejblíže místu, kam cyklista směřuje - ať už se jedná o vhodně umístěné stojany na kola, nebo přímo fortelné Bikeboxy v blízkosti nádraží, kde je možné kolo bezpečně uzamknout například na celý den.
Podstatné je ukázat cyklistům, že o ně a jejich bezpečnost máme zájem. Kolo má v dnešní době téměř každý a navíc zažíváme obrovský boom elektrokol, která umožňují snadnější přesun i v kopcovitém terénu. Dokud budeme o cyklodopravě uvažovat jako o “alternativním způsobu” dopravy, budeme ji vždy vnímat jako nějakou nadstavbu nebo přežitek. Pokud si ale připustíme, že cyklodoprava není alternativou, ale přirozeným a zdravým prostředkem pohybu ve městě, jsme na dobré cestě.